Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Od roku 2009, kdy se na internetu objevily jejich první demonahrávky a EP „Omnislash“, se o kapele VILDHJARTA mluví jako o důležitém zástupci djentového žánru, avšak regulérní album, kterým by nadějní Švédové potvrdili své postavení, nepochopitelně dlouhou dobu stále nikde. Už to skoro vypadalo, že kapela rezignovala a nechá PERIPHERY, TESSERACT a spol. slíznout všechnu smetanu, když tu se objevila informace, že koncepční dílo ve stylu fantasy, pojednávající o hledání ztraceného města jménem „Måsstaden“ vyjde u Century Media letos v listopadu.
Díky svému zpoždění tak bude možná VILDHJARTA širší veřejností vnímána jako kapela až z druhého djentového vrhu, ale po zevrubné analýze nahrávky si myslím, že ten dlouhý čas, strávený laděním „Måsstaden“, nebyl tak úplně zbytečný. Album je totiž hodně osobité, dokonce se nebojím říct, že jde o respektu hodný unikát.
Úvodní dva kousky z kolekce lze ještě považovat za solidně zvládnutý a pro dnešní dobu celkem typický matematicko-metalový masakr, jakmile však přijdou na řadu kusy „Benblåst“ a „Östpeppar“, je jasné, že VILDHJARTA je monstrum z úplně jiného vesmíru. Zapomeňte na neškodné pidlikání ANIMALS AS LEADERS nebo vzdušné kompozice UNEVEN STRUCTURE a představte si tvrdší, chaotičtější verzi MESHUGGAH z dob „I“ nebo „Catch 33“, na kterou je naroubovaná schizofrenie WAR FROM A HARLOTS MOUTH. Od věci není ani přirovnání k ION DISSONANCE, konkrétně jejich fošně „Minus The Herd“ a někde na pozadí lze vyčíst i experimentální tendence ve stylu NEUROSIS. Zkrátka a jednoduše, ukrutnost nejtěžšího kalibru.
Album je postavené především na kytarách, které ale nehrají riffy podle současných mathmetalových obyčejů. Dá se říct, že spíše vytvářejí disharmonické a značně psychotické obrazce. Některé kusy trvají minutu, jiné minut šest, dost jich je kupodivu čistě instrumentálních a žádný motiv se neopakuje dvakrát. Moc jasné nejsou ani začátky, ani konce skladeb, a nahrávka je tak vlastně jeden padesát minut dlouhý track, který je pouze v bookletu rozčleněn na samostatně pojmenované úseky.
Pomalu jedoucí, přísně mimorytmický riffový buldozer zbrzdí vždy pouze na chvíli akustické vybrnkávání, které kapela vkládá mezi hlavní kytarové party. Tyto „brnkačky“ však mají nastavenou neobvykle silnou ozvěnu a ve finále tak nahrávku dělají ještě o něco strašidelnější. Kapela má ve svých řadách dva zpěváky, ale ti stejně jako bicí poslušně slouží diktátu osmistrunných bestií a svým řevem často jen dokreslují atmosféru.
Proti EP „Omnislash“ je „Måsstaden“ razantnější, více disharmonické a až na nepatrný moment v „Traces“ neobsahuje čistý zpěv. Díky své jinakosti však působí zajímavě a vyzývá k detailnějšímu průzkumu. Toto album asi nebude pro běžného metalového konzumenta to pravé ořechové, ale autor těchto řádků si podivuhodnosti typu „Benblåst“, „Östpeppar“, „All These Feelings“ nebo „Nojja“ nadmíru užil a je tedy možné, že i ostatní příznivci technicko - experimentálních extrémů budou spokojeni.
V jednom z textů tohoto koncepčního díla zazní mimo jiné i slogan: „When No One Will Walk With Me, Then I Walk Alone“, jenž dle mého velmi výstižně vyjadřuje postoj a odhodlání kapely VILDHJARTA posunout hudbu za hranice všednosti. Zbývá jen dodat, že tentokrát se to opravdu povedlo.
Švédská naděje jménem VILDHJARTA přichází se svojí dosti odvážnou, experimentální a posluchačsky náročnou verzí math-djent metalu. Nic pro příznivce tradičních metalových hodnot.
1. Shadow
2. Dagger
3. Eternal Golden Monk
4. Benblåst
5. Östpeppar
6. Traces
7. Phobon Nika
8. Måsstadens Nationalsång
9. When No One Walks With You
10. All These Feelings
11. Nojja
12. Deceit
13. Lone Deranger
V rámci „džn džn meshu“ scény tu máme něco, co se odlišuje od nastupující generace kapel, která to ve většině přehání s melodickými vokály a prstolamnými vyhrávkami nad hutnými riffy, které definovali švédští nestoři math metalu. Pro mě má albový debut této severské sedmihlavé saně grácii a v rámci možností i tendenci hledat vlastní tvář - odlišnou od všech přicházejících PERIPHERY klonů. Byť se těchto sedm statečných znatelně opírá o monument kultu zvaného MESHUGGAH, cítím z albového debutu touhu nebýt jen jedním z řady. Nahrávka mrazí chladnou atmosféru, dýchá vnitřním napětím a má i potřebný důraz a brutální drtivost ve válcujících pasážích. Pro mě jedna z nejzajímavějších kapel djentové vlny.
20. prosince 2011
Dalas
7 / 10
Zní to jakoby někdo rozvinul myšlenku "Catch 33". Nikdy by mě nenapadlo, že "meshuggagovské" riffování se dočká svého vlastního subžánru / trendu. Ale jo, proč ne. VILDHJARTA sice ždímou již letité nápady svých skvělých krajanů, ale dá se s tím v pohodě žít. Nahrávka ma spád, slušnou atmosféru, drtivý sound a ani těch momentů přešlapování na místě tady moc není. Takže baví.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.